Friday, October 14, 2011

Nafas

Salam,

Today I wasn't that busy. Maybe because today's subject was only Surgery. My great lecturer wasn't around, he went to Moscow, receiving his 'professor' title in Cardiovascular and Angiology field. Glad that he is in the same field as where I always want to be in. I can learn from him, but I myself couldn't imagine that, can I be like him? :/

This is low-esteem disorder. It's severe and chronic.

Anyway, I just can't wait for tomorrow. Photoshooooooooooooottttt!!! But the thing I hate the most about photoshoot is that when someone wants me to take pictures of him. Man, it sucks. You know, there's different things between nature and human. Different, totally different. Okay, actually I was so blur right now, I don't even know what I wanted to write last night. I was thinking of many thing last night, like a lot to write in here. But, poof today everything like gone soon as I took a glance on my keyboard. -.-"

Mengenai inai, aku dah jumpa dah apa yang aku nak. Bukan apa, sebelum ni cari-cari dekat, yang keluarnya hukum pasal inai dekat perempuan. SO, ini adalah rujukan yang aku jumpa, which, aku rasa ada logiknya juga.


"Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:


- Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.
- Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan.


Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.


-Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan." 

So, kesimpulannya, tak jatuh hukum haram, atau jatuh hukum makruh bagi pemakaian inai bagi lelaki. Kadang-kadang benda benda macam ni boleh jatuh akidah jugak, so kenalah buat research. Aku tak kisah apa orang nak cakap, sebab aku memang suka buat benda pelik-pelik, but aku risau jugak kalau Tuhan kesah. Lagipun corak yang aku buat tak adalah obvious menyerupai rupa manusia, atau apa-apa binatang. Cuma floral. And, aku lukis sendiri ye inai atas tangan aku. Penat aku lukis sendiri, dia cakap aku beli template, dia cakap ada orang buatkan untuk aku. Aku ni takde seni sangat ke haaaaaaaaaaahhhh??!!

Bila aku pakai inaikan, ada jugalah orang cuba mempertikaikan. Bukan apa, nanti jatuh hukum haram, sebab apa? Menyerupai perempuan! Aku sebenarnya dari dulu lagi tak boleh terima pendapat menyerupai perempuan, selagi mana fizikalnya tidak meyerupai perempuan. Pakai gelang nampak macam perempuan? Bagaimana pula kalau perempuan memakai seluar jeans, atau seluar (in general)? Ada orang kata itu menyerupai lelaki? Tak kaaannn???!!! Sebab, isu macam perempuan, macam lelaki, datangnya dari mentaliti sendiri. Aku tak pakai baju kurung, aku tak pakai tudung, yang mana, zahirnya, memang itu adalah menyerupai perempuan sampai ke suatu tahap kekeliruan jantina.

Apakah aku terlampau liberal, atau mereka sendiri menyempitkan keadaan? Persoalan. Realiti yang aku nampak (selaku lelaki), aku nampak hak lelaki semakin sempit, sebaliknya, hak perempuan semakin banyak, luas, atas alasan 'kesaksamaan'. Contoh: Isu pemakaian. Macam aku cakap tadilah, pempuan boleh berpakaian macam lelaki, t-shirt (lengan panjang), berseluar, jaket macam lelaki, and pada akhirnya, mentaliti sosial masih mengakui mereka sebagai perempuan. Inilah evolusi norma. Cuba kalau kita bawa 'fesyen' ini ikut time machine, pergi ke zaman Saidina Omar contohnya, agak agak apa akan jadi? Beza bukan? Point aku is, bukan aku nak cakap laki nak jugak pakai baju perempuan (kecuali Azwan Ali), tapi, semua benda ada limit. Janganlah kita merendahkan limit orang lain, dan janganlah kita tinggikan limit kita. Ini dikatakan hipokrit, penting diri sendiri. Ini situasi simple. Banyak lagi benda diolahguna untuk kepentingan diri sendiri, dan melimitkan untuk orang lain. Manusia ada ego, menurut Zigmund Freud, psikologist Yahudi, sebab itulah susah nak menerima sesuatu berlainan pada orang lain. Tapi ego ini mahukan ubat macam ephedrine. Efektif dengan slow onset, tapi kemuncaknya lambat. Macam itulah jugak, mula mula susah nak dengar. Lama lama kita sendiri akan paham.

Sekarang tajuk lain. Sekarang semua benda semakin menjadi awkward. Banyak penyebab, antara lainnya adalah peer pressure, dan konflik dalaman. Kadang-kadang aku rasa benda ni ada kebaikan. Haha. Terima kasih kepada budak-budak kelas aku. Duka ini kian menghilang. Ada baiknya juga sesuatu benda negatif itu. Peer pressure sometimes can be a damn good anti-psychic drugs.

Okeh nak keluar dulu. Nak tido. Malam ni dah nak berjuang untuk farmaco. (+..+). Salam.





2 comments:

MukaLegendHatiJambu said...

bende la ko merepek ni..

Anonymous said...

mysogynist!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...