Sunday, October 9, 2011

Jantung dan Mulut Kita

Salam,

Alhamdulillah, syukur sangat aku masih dapat hidup sampai ke hari ini. Sudahkah anda melafazkan kesyukuran anda? *tahmid sekarang*. Please, do mean your tahmid, kalau tak tak ubah la macam menyanyi, tapi tak paham apa-apa. Aku bukannya buat benda ni as regular basis, tapi, biasalah, kalau teringat tu buatlah. Tahmidlah, tanda kita bersyukur. Bukan susah. Bayangkan muka mak ayah, cakap Alhamdulillah. Itupun sudah cukup untuk menjentik hati sendiri.

Malu. Penyakit yang paling susah, abstrak dalam hidup aku. Ini malu yang selektif, cukup memilih. Bersemuka dengan certain orang, menyebabkan aku kelu, cuba mengelak. Certain orang tak bermaksud 'satu orang' sahaja, tapi mungkin ada particular group of people yang memang buat aku dapat satu reaksi- malu. Mungkin, ada kalanya, aku mampu bergaul, biarlah dengan perempuan atau lelaki, tapi, sangat selektif, sampai aku sendiri tak faham, kenapa ada group-group tertentu yang aku dapat bergaul. Kenapa orang lain dapat bergaul normal, sedangkan aku tidak? Penat memikirkan sejak sekian lama.

Persoalan.

Kadang-kadang, manusia suka menipu diri. Macam nyamuk optimis, menggigit badan, mencari darah, tapi tidak sedar diri diperhatikan untuk ditampar sesedap alam. Mereka sentiasa optimis. Ya, mulut bisa berbicara tidak benar, tangan bisa menaip tidak benar, mata bisa merenung disebaliknya, namun, hakikatnya masih satu tidak bisa berubah, hati tidak bisa berubah, tidak bisa menipu. Mungkin ini mainan? Tiada sapa tahu. Haknya, masih sama, apa aku inginkan cukup berbeda dari hakNya. Masih batil.

I can keep lying to myself
Kadang-kadang terasa dunia ni sentiasa berputar, amnya pada paksi yang sama, tapi begitu jualah hidup kita. Agak terkejut, bila seorang individu yang aku kenal satu ketika dahulu, kini bersama seorang individu yang aku kenal juga. Peliknya, dua-dua pernah rapat dengan aku. Dan akhirnya pada suatu tahap, semuanya hilang terlerai. Macam tiada apa apa pernah berlaku. "Buat tak kenai" bak kata orang penang.

Dah. Nak kena out. Salam. *sambung buat nota microbes*

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...