Saturday, September 24, 2011

"Edge of the Unknown..."

Salam,

Pertama sekali, aku rasa amatlah lega sebab hari dapat jugak aku bernafas dengan penuh keringanan. Sebelum ni berat je nak bernafas, barangkali hidup Third Year ni masih bersangkut dengan exam Seconf Year yang bertangguh dulu. Lega. Semua exams dah habis. Boleh la focus 100% untuk Third Year ni.

Nak fokus untuk Third Year ni, bukan nak exaggerate, tapi memang macam entry-entry aku cakap sebelum ni, adalah sangat penat. Lepas satu yang berat, ada je yang berat lagi. Stress jugak, sebab memang tiap-tiap hari tidor tak pernah cukup. Kelas awal tiap tiap hari, kelas berat tiap tiap hari. Nak relax boleh je, tapi, aku lah yang akan sakit di hujung hari. So, baik struggle daripada awal. Bukan nak tabur janji manis nak study bersungguh-sungguh, tapi, aku cuba istiqamah la dalam apa aku buat ni.

Part markah, untuk third year ni, mungkin ramai daripada kawan kawan aku dah mula mengejar ngejar markah. Aku jujurnya dah boring dengan markah. Dapat 5 tapi bodoh, adalah lebih teruk dari dapat 3 tapi pandai. Betul! Ada ramai je kawan-kawan aku yang dapat enggak seberapa, hakikatnya SEMUA MEREKA PANDAI NALAREKEK! So aku decide, better study hard. Bab markah tuh, apa nak jadi, jadilah. In fact, aku dah dapat apa yang aku nak dah. Sekarang ilmu la pulak.

Baru-baru ni ada kelas surgery, which of course, kami dapat melihat dengan mata kepala sendiri surgery dibuat. Komparasi bermula. Malaysia dan Rusia. Malaysia- EGO, Russia- HUMBLE. Itulah yang dapat aku rumuskan. Ketidaklengkapan pada fasiliti, rakyat Rusia mampu hidup dengannya, malah, bangga dengannya. Lain pula dengan Malaysia. Suka menjarakkan diri, baik status, baik pangkat. Surgeon di Malaysia, walaupun melakukan prosedur yang entah apa-apa macam mastectomy, sudah mula nak belagak bagus! Mungkin agak kasar di situ, tapi realitinya, itulah yang cuba aku sampaikan. Orang nak belajar, apa yang dibuatnya? HALAU!- Bongkak. Sudah 2 kali aku melihat sendiri operation, satu melibatkan BY-PASS, satu lagi melibatkan VARICOSE VEINS. Dua dua memerlukan kepakaran tinggi. Ketika aku sedang melihat operation, pada satu jarak yang agak jauh dari Surgeon, apa yang dibuat Surgeon?

"Malchiki, idite suda, blizhe blizhe..."
"Guys, come here, closer closer..."

Kami mampu menghampiri surgeon tersebut, yang humble pemakaiannya, bertopi teddy bear. Sambil membuat surgery, dia mengajar kami di mana lokasi dan bentuk artery, yang pada pangkal pengajian kami, tidak pernah sedar dimana kedudukan arteri tersebut, sehingga pada hari itu, theory yang kami tekun menatap, akhirnya membuahkan hasil aplikasi yang ternyata apa yang kami pelajari memang berfaedah. Walaupun kurang mengerti mengenai prosedur yang dilakukan, tapi, ketika surgery sedang berlangsung, aku kerap diberi peluang untuk membantu, biarlah walaupun sekadar membantu menghalakan lampu, cukuplah menjadi sebuah privillege dan honour kepada seorang yang bercita-cita nak jadi thoracic surgeon ni. Sambil melihat, sambil praktis atas angin. Semangat punya pasal!

Begitulah orang Rusia, manakan tidaknya mereka lebih maju mentaliti berbanding orang Malaysia (termasuk aku).

Lately, aku terasa amat kosong, apart of banyak sangat mimpi buruk yang tak best dan merepek. So aku decide nak maraton Grey's Anatomy. Aku bukannya peminat Grey's Anatomy, but untuk 3 episodes pertama, aku yakin aku akan gila Grey's Anatomy macam mana aku gila dekat siri House.

Okeh, nak out dulu. Nak merilex, jap gi malam nak kena sambung berjuang balik.

P.s- Sometimes we wonder, life needs a line, needs a limit, which we set it up. Drawing a line on life is a mistake. Life doesn't have any line needs to be drawn. Islam doesn't draw any line. Islam gives you a piece of paper to draw everything, sketch everything. But this paper is definite in size. I am happy of who I am now, though lots need to be done.

P.p.s- Penat buat nota!

P.p.p.s- Julia Robert dah mula buat perangai. -.-"""""

P.p.p.p.s- Enjoy the pics (Pre-Autumn Leaves)

Don't cross any limit

Being a dull one

Be bored (?)

My favourite pic!

Low cost budget to give somene a flower. A beautiful one, near the dog's poop.

The most frustraing pic. Good light, but not a good scene (there's cars bla bla)

"But failures all you've known..."-Iridescent, Linkin Park.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...