Saturday, August 6, 2011

Perjumpaan dengan senior HO dan MO Volgograd State Medical University

Salam,

So memandangkan semua orang busy dengan praktikal masing-masing, dengan tempat tinggal di pelbagai negeri, so tak ramai lah majlis ini dihadiri oleh para pelajar Rusia, walaupun jujurnya, pada asalnya bertujuan untuk memberi segala persiapan kepada para senior Volgograd yang baru graduated last 2 months. So, agak mengecewakan di situ, bila ada orang ada inisiatif untuk kita, meluangkan masa untuk kita yang mereka lagi sibuk dari kita, sebenarnya, di mana kita value pengorbanan orang tersebut?

Itulah tipikal Melayu, so its genetic. End of question mark.

Okeh tujuan post aku kali ini sebenarnya bertujuan untuk berkongsi beberapa points yang terdapat dalam perjumpaan yang tidak berapa ramai tadi. Sebelum itu, inisiatif pertama ini haruslah diberikan penghargaan teramat besar kepada saudari Sulastini (buk Tini) kerana bertungkus lumus menganjurkan acara ini kepada para pelajar. Moga usaha ini dapat diteruskan pada tahun-tahun akan datang bersama dengan variety lagi aktiviti yang dapat dilakukan dengan mengekalkan aktiviti asalnya, iaitu, perjumpaan bersama senior.

Kali pertama melihat wajah senior2 Volgograd ni, perkara pertama yang aku sedar is, semua dah bermuka doctor. Muka aku macam tak je nak jadi budak doctor ni. Muka kuang hajo gile taktau nak senyum. Aku pun susah nak senyum sebenarnya, tapi, MO tadi cakap, senyum tuh adalah sangat penting sebab attitude and personal appearance tuh adalah sangat penting. So, better start practice now, walaupun aku tau it might not work because Im not smiling for no pure reason (like smiling when seeing certain people). Lets see what i can do in another 4 years about this smiling thing.

Anyway, memandang ramai member aku tak dapat hadir sebab semua baru nak sibuk meluangkan masa dengan keluarga masing-masing, dengan makwe masing-masing, so takpelah, aku update few things mengenai perjumpaan tadi. Further more, aku ada rakam few things tadi, so no worries la eh sebab banyak benda penting boleh didengar. So aku touch few thngs la, mostly and basicly mengenai pengalaman diorang mengenai Housemen years, which is called as the 'period of hell in doctor's life'.

Memang tak dapat disangkal lagi lah, sebab bila bercakap mengenai HOusemen, cabaran dia memang besar, namun, after all sebagai bakal graduan Rusia, ada perkara yang perlu di simpan di hippocampus masing-masing. Bare in hippocampus (as you may say it this way accurately), once you are a russian graduate, theres no way you should act cocky in front of others, dont proud of where you are graduating, because you are just the last rank/level/standard doctor. So, here are the main points, two main points that you should remember:

1) accept the fact that you are a Russian graduate who famous for the don't-know-much knowledge.
2) mind your own attitude, your commitment about who you want to be.

If these two things are already been setup in your mind, so, no worries, no matter how stupid you are as a doctor, you will become a good doctor. Thats it. Anything more you wanna know, please do watch my vids which I will upload it sooner.

P.s akhirnya aku tau siapa budak russian yang buat v-logs kat you tube yang dapat banyak views, even dari Russians. Budak ex Volgo rupanya, rasanya dia senior HO atau dah MO. Tahniah kak for your vids anyway. Inspired :)

(videos akak tuh akan dishare sooner ^.^)

P.p.s haha, apsal kak paah nak kagum (walaupun sedikit) pasal aku tau pasal ABG? Serious aku tak paham, walaupun aku agak blur tadi nak cakap ngan akak akak tuh.

P.p.p.s hari ni sungguhpun tak ramai dan muka aku yang agak blur, actually aku had fun a lot, with lots of info walaupun sekejap. You guys really inspire us the young medical students.

P.p.p.s sempat lagi aku pegi petaling street tadi untuk belikan adik aku spek mata rayban kesayangan dia kat situ. Dah dia teringin, and memandangkan ayah aku yang sponsor duit, so aku belikan je lah. Dia berhak dapat apa dia nak jugak. :) padahal aku dah pegi semalam dengan Akmal, agak penat nak argue/bargain dengan peniaga kat situ. Ayah gua pandai la bab2 bargaining ni. Huhu.

P.p.p.p.p.s someone please do buy and read the panduan solah or kesalahan umum ketika solah (takkk ingattt wuaaaaa) sebab most of us did that kesalahan and we never realized it, because it is regularly being practice throughout our custom. For example, muadzin (tukang azan/bilal) usually read somekind of doa and selawat ( that subhanallah walhamdulillah hi wala ilah ha illallah wala hau la qu......so on) is actually wrong if the muadzin said it pre-athan with LOUD VOICE. So did me. I did that long time ago when I was tukang azan-suara-sengau at MRSM back then in Langkawi time.

Anyway, thats all, salam. Have a nice Ramadhan. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...