Monday, August 8, 2011

Melayu Sempurna

(INI POST LAMA YANG TERTUNGGAK SEBAB HOTEL DEKAT KL KEDEKUT INTERNET MACAM UIYERFGIUFGIUEY!!!!!)

Salam,

Sudah beberapa hari aku kat sini, Kuala Lumpur, city of memperhabis-duit-aku. Kaki pun dah naik lenguh, for the first time aku buat jelajah mall ke mall. Orang buat jelajah masjid ke masjid an, aku buat jelajah aku sendiri. Hoho. Bukan apa, dari kecik aku suka pergi ke mall, and longkang masjid kampung baru. Pasal longkang tuh takyah tanya, private thing, bini aku je leh tau :). Anyway, banyak benda berlaku and banyak benda aku belajar. Biasalah, kota metropolitan (?) ni memang banyak spesies manusia.

Bila sebut orang KL dekat kawasan kampung kedah, perkara pertama ditriggered adalah bayangan kepoyoan dan ketidakmelayuan bangsa KL ni. Ini agak fakta la bagi kawasan rural macam kawasan aku. Sebab apa? Tengok sajelah, entah apa dipakainya budak-budak muda sini, mana nak ada cakap bahasa Melayu sangat dah, semua nak English weh. Peluk peluk lelaki, like wth man depan orang ramai. Senang, baik Tuhan kasi muke hensem ko kat aku, at least dapat la jugak aku date dengan Sharapova tuh. btw, I mean lelaki peluk lelaki yang style macam peluk 'perempuan'. Ramai dah kot gay kat sini. -.-"

Mostly susah nak jumpa orang perempuan yang betul-betul perangai Melayu. Dress like one, talk like one, cook like one. Alah, semua dah modern kan. Sekarang ni aku nampak trend perempuan macam-macam, semua ikut idola femes masing-masing. Obviously la kalau tengok in term of fashion tudung. Macam-macam. Baik KL, baik Penang, baik Kedah pun, Kelantan taktaulah. Antara idola yang aku aku tau is, fashion Yuna (bersepah) and fashion Maria Elena, yamg meniru nama ala Russian, tapi, urm, vlogger/blogger tegar dengan celoteh 'gedik-cara-perempuan' die la. Tak mengutuk okeh, cuma itu yang die buat, cakap je la.

Pernah sekali (jujurnya) aku excited wehhhhhhh time aku ronda-ronda dekat Sunway Carnival, Seberang Jaya Penang, aku nampak orang pakai tudung Maria Elena ni la. FYI, I didn't wear any spectacles at that time, so agak bodoh sikit ter-excited di situ, macam dapat jumpa Maria Elena kooootttt. Dah la tinggi macam model, sekali aku tengok BUKAN, PUNAH HARAPAN WOOOIIII!!!! Tapi still dia macam cantik (dari jarak 20-30 metre dari aku).
But then, aku terpikir mana ada pempuan Melayu, se-style mane pon, still kalah dengan kecantikan Russian.

Sekor-sekor macam model, mane tak cantik, tinggi ramping blonde mat saleh habessssssss. Eh, minah saleeeh habessssssssssss. So, at that time, I thought that I might wanna marry a Russian. Anak aku mesti cantik, dapat date dengan anak Maria Sharapova (lelaki) pastu aku dapat kenal-kenal dengan mak die, hehe. *berangan 5 minit*

But, until I met this one girl, yang betul betul aku impress dengan dia punya penampilan. Ini bukan love story, nak luah cinta cinta ni, TAK EHH PLEASEEEEE !!! I knew her when I m doing my practical in Hospital Kepala Batas. What I'm so kagum with her is that, pemakaian die adalah cuma baju kurung with tudung, a normal one. Tak perlu lilit, tak perlu menggelebeh, tak perlu dedah, tak perlu jarang. Simple. Baju takperlu polkadot, takperlu glitter, takperlu embroidery, tak perlu jarang-jarang. It just one simple baju kurung with few petak-petak design. But, adalah sangat nampak Melayu okeh, that I became soooooo impressed sampai I'm glad to know her. Bangga mak kat kepala batas ada perempuan baik macam ni weh. It totally changed my perspective that, the Utara girls are kinda kasar when communicating with them, AND this time it is totally different. I couldnt afford to say 'aku'-'hang' in front of her. Seriously, from thr bottom of my heart (cewahhhhh), this kind of girl is wayyyy more beautiful than any Russian women I had ever seen, even Megan Foxx pun kalah okeh, apatah lagi Maria Sharapova tuhhhh.

So, yeah, although I am ugly, stupid, geeky, retard, to girls out there,here's what I wanna say; dress like a Malay one, don't terikut ikut with those fashions out there, no matter Yuna or what, because you are just beautiful, just the way you are. Like Muslimah, like a perfect Malay one.

Glad that to know her that it eventually changed my perception:)

Salam.

2 comments:

FamousNur said...

fuyyooo hafidzzzz..teringin nk tgk gadis tuuu :) btw, polka dot still melayu kampung what..still simple. :)

Unknown said...

Syeera: hahahahahaha. Apakah akwardkah cakap pasal perempuan ayu dalam blog apakahhh???

Haha takla polka dot kain jarang jarang tu laaaa lols.

Anyway, jangan risau, anda pun ayu jugak, kalau tak masakan choki suka kannnnn wooottt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...