Thursday, June 16, 2011

Sudah satu BALA (Beta-aminolevulinicacid)

Salam,

Hari ni agak cemas sedikit pada awalnya. Nampak kan post semalam? Tak TIDO, tak MAKAN. Itulah symptom Biochemistry, bila benda yang kita tidak suka, dipaksa buat. Macam kalau dah tak suka mandi, tak mandi la jugak. Pagi tadi akhirnya dapat tido dengan nyenyak. Malah terlebih nyenyak. Dapat tido dalam pukul 7 pagi (start baring, pusing sana, pusing sini dari pukul 2 pagi). Bangun?

10 pagi dengan keadaan cemas gila (10 saat lepas bangun).

Ini bukan satu peperiksaan yang normal bagi otak yang pending macam aku. Anything can happen, ikutlah nasib sendiri-sendiri. Dapat cikgu baik (macam aku) dapat lah jawab dengan elok. Aku tau aku tak layak cakap benda ni, tapi bagi aku, markah macam ni bukan aku target la, cuma yang penting bagi aku, hajat aku tercapai iaitu, aku dah kenal apa itu Biochemistry. 6 hari study untuk cover 2 sem (almost satu buku tebal dabak) bukan satu yang boleh main-main.Dan boleh cakap agak mustahil untuk cover semua. Bagi aku la.

Sebab bagi kelas-kelas cikgu otai lain, macam Artukina, Goncharova, Popova, selalunya students derang ni, mantap-mantap belaka. Macam tak study pun takpe. Straight jawab terus pun boleh. Lain sangatlah dengan kelas aku. Aku merasa dua cikgu, Zaitsev and Verovsky. Dua-dua I have to say, both of the are good. Tapi tapi dan tapi derang ni kurang sikit la. In term of ketegasan. Kalau derang ni tegas, especially about the marks, aku rasa dah laaaaaaaaaaaaaaaaaaaamma dah aku study betul-betul Biokem. So takdelah Biocramp kan?

"ILMU ITU LEBIH PENTING KESUDAHANNYA"

So, takpelah. Yang penting ilmu dapat, aku dah paham dah apa selama ni aku belajar. Apa itu intermediate, apa itu enzyme, apa itu PPP, apa itu Beta Oxidation, apa itu, Cholestrol, macam mana hormone dibuat, macam mana kita kencing. Itulah yang paling aku suka, sebab aku dah paham dah apa yang cikgu aku pernah tanya dulu. Time tuh, ktorang taktau apa-apa, so tak jawab la. That time aku rasa bodoh gila, tapi, biaselah, aku rasa buat apa aku sakit2, nanti aku lupa jugak. Ternyata TIDAK. ada certain benda yang aku terpaksa struggle sendiri, in the end, berguna, sebab aku dapat ingat macam mana aku ingat benda tuh dulu. Alhamdulillah. Si, the point is, kalau dia tanya sekarang, iA aku tau nak jawab apa. Dengan tepat dan dapat relatekan antara semua sistem metabolism dalam badan.

BUKAN DIRI MENJAWAB

     sebenar-benarnya, yang menjawab tadi bukanlah aku seorang. 21 orang yang menjawab dalam satu jasad gemok aku ni. 21 orang yang aktif memberi kerjasama dalam pembikinan video perbincangan Biochemistry. Bagi aku video ini sangat membantu, even, sampai ke satu tahap, aku tak perlu pun buka balik kertas, aku just perlu mengingat siapa yang membentangkan, dan apa yang dibentangkan. Tak ke senang? Cuma, projek video ini hanyalah beta-project aku. Bukanlah suatu perkara yang rasmi lagi, cuma cubaan, namun setakat ini mendapat response positif dari kawan sekelas aku. Membantu kata mereka. Iyelah, selama ni, kalau tak kerana video itu, aku takkan pernah paham, apa itu enzyme lyasa, oxidoredutase, bla bla, tapi atas penjelasan Intan yang mantap dan penuh signifikan, aku akhirnya paham setiap enzyme, apa yang dibuat, apa yang dilakukannya, apa sifat mereka antara satu sama lain. Kalu tak, dah lama aku baca enzyme, ingat membuta tuli macam itu je la. Terima kasih korang.

Perancangan Seterusnya

      Perbincangan video ini, rasanya dapat membantu semua orang. Berkongsi-kongsi ilmu. Maka atas sebab itulah, perkara ini dapat diketengahkan kepada lebih ramai orang. Cuma kali ini aku buat untuk group aku, group Husaini, dan group Naki. Memandangkan setiap orang mantap2 penerangan, memang tidak dinafikan, skema itu cumalah sekeping kertas manual sahaja. Jadi, seterusnya untuk semua orang. Balik nanti, aku akan develop few tools untuk blog Baitul Hikmah aku yang tak terupdate tuh, and aku akan passkan kepada orang yang aktif membuat nota. Dan di blog itu jugalah akan ada video-video lecture. Selanjutnya mungkin nnti aku ketengahkan untuk batchmates dalam group di facebook. Namun bukan sekarang. Sekarang waktu untuk kita bergerak selaku kumpulan. Cakap nak graduan Rusia berjaya kan? Berjayanya bukan pada siapa exam mantap atau tidak, tapi untuk semua orang. So perkongsian nota, perbincangan CME, video lecture, antara lainnya dapat membantu merealisasikan. Blog ini dapat dikongsi oleh semua pelajar di kesemua universiti di Russia, malah di India. Iyelah, nak cari nota, nak berjaya.

      Manusia takkan buat satu satu benda tanpa ganjaran, kan? Even Tuhan pun kasi ganjaran, manusia pun boleh jugak kasi ganjaran. Mungkin pihak MSA dapat buat anugerah, jamuan2, kepada pelajar yang aktif berkongsi nota. Mungkin? Haha.

Okeh aku mula berangan, tapi aku memang suka anjur aktiviti bersifar akademik. Heh.

K ada lagi satu Bala, cuma bala kali ni minat la sikit, but still susah, and tunggu nak fail je. Iaitu, Physiology. :)

USAHA SAMPAI KE TITISAN AKHIR DARAH !!!

*Abah Cik Janji*


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...