Friday, June 24, 2011

Macam tak puas hati [episod panjang]

Salam,

Apa benda lagi yang nak ditunggu. Enjoylah. Hari yang tiap-tiap hari tup tap tup tap terkeluar dalam mimpi aku yang buat aku rasa bagai nak histeria teringatkan betapa indahnya hari tanpa EXAMS. Hari adalah sangat gembira, pada masa yang sama, rasa macam tak puas hati sebab macam TAK LAYAK nak happy happy. Ya, memang semua benda rezeki Allah bagi, and for God sake jugak, aku doa-doa la jugak. Biasalah, usaha dulu, doa next, dan tawakal kemudian. Rasanya semua students dalam dunia ni pun tau kan? TAPI, yang rasa tak puas hatinya apa pasal?

Aku memang tak puas hati atas satu sebab. Sebab aku rasa ilmu aku (ilmu Physiology) macam tak teruji. It's not that aku rasa aku sangat pandai dalam Physiology (seriously aku stress gila study Physiology), cuma, apa yang ditanya kepada aku (yakni question card aku) bukan sesuatu yang aku mahukan. Tanya pasal analyzer, tanya pasal method of checking blood pressure, tanya pasal touch and propioception, macam mana aku nak rasa aku rasa berbaloi tiap-tiap hari dari 12 tengah hari sampai 6 pagi aku study selama 3 hari berturut-turut (sebelum-sebelum tuh macam kurang sikit la study, dalam 3 jam cam tuh je) and INI JE SOALAN YANG AKU DAPAT? Soalan memang susah sebab soalan ni bukan yang aku research betul-betul detail satu-satu soalan. Aku highlightkan ye, SOALAN MEMANG SUSAH SEBAB AKU TAK FOKUSKAN SOALAN_SOALAN TUH. Cuma, aku nak ditanya pasal jantung ke, pasal kidney ke, pasal action potential ke, pasal semua benda yang jauh complex dan melibatkan sistem-sistem dalam badan.

Medan Exams memanglah medan kita menguji pengetahuan kita. Tapi, pada masa yang sama, JIKA aku dapat soalan macam yang aku nak, walau setidak perfect mana aku jawab pun, at least, apabila aku buat silap dalam exam, SURELY, aku akan ingat benda tuh sampai mati. Markah tetap markah, tapi c'mon, Physiology kot. Markah bukan sukatan pun untuk Physiology. Sebab benda yang ko nak apply seumur hidup dan perjalanan karier ko ketika jadi doktor, what do you expect? Cemerlang dapat kosong.

Sepanjang hidup aku, baru aku paham yang memory aku (via EXPLICIT) actually been triggered by sense of ketakutan buat mistake yang sama. So benda takut ni la yang buat aku ingat apa aku belajar. Cuba tanya apa yang aku belajar time first year?

Takde pun.

So, the point is, Alhamdulillah is Alhamdulillah. So, journey baru sebenarnya baru nak mula. Jadi, yang pentingnya sekarang adalah, bermulalah hidup baru sebagai seseorang yang serius untuk jadi doktor. Bukan lagi main-main. After cuti kat Malaysia nanti, dah jadi third year. Year yang paling digeruni dalam banyak-banyak year yang lain. Scary tak? Ye scary. Cuma sekarang apa yang perlu aku pikir adalah untuk mendapatkan cikgu yang terbaik, kerja lebih, biarlah sepanjang semester, yang penting bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian harinya. Banyak benda perlu diplanned sepanjang cutinya, antaranya termasuklah plan studi untuk next sem. Bukan benda yang perlu diambil ringan macam plan studi tahun ni yang tak berapa berjaya disebabkan ketidaktegasan cikgu-cikgu yang mengajar.

Cukuplah untuk sem 2 second year ni untuk berbulan madu, sungguhpun masih belum ada bunga. -.-"

So, sekarang enjoy cuti, enjoy blogging (?), enjoy iPad, enjoy semua benda. Banyakkan ibadat. Ni ingat nak exam je baru nak ingat Tuhan. Apa nak jadi dengan ko?

p.s: Mak Pian and adik perempuan pian (sama baya dengan aku) akan sampai dalam pukul 8 malam di sini. Selamat Datang Mami Tanjung Nala Rekek....=)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...