Saturday, November 19, 2011

Jelas

Salam,

Mungkin minggu hadapan akan kurang blogging, mungkin tak blogging terus. Minggu depan dah macam minggu disaster. Dua concluding sessions, dan satu subjek aku agak gemar (Pat Anat) dan satu lagi, subjek aku kurang gemar dan paling kurang paham (Pharmacology), bukan tidak gemar tuh sebab azalinya Pharmacology ni adalah dari Chemistry, tapi, kurang gemar sebab topik yang sedang dipelajari ni, agak abstrak, susah nak difahami, dan senang cakap agak merepek. Bila dadah berkaitan pesakit gila, aku dah mula rasa, 'konspirasi' kenapa wujudnya dadah tuh. Sebab, bila wujudnya dadah tuh, aku mesti kena study pasal dadah tuh, dan kemudian 'aku'lah yang akan jadi gila. Jadi lakulah perniagaan dadah tuh.

Cemerlang kau saintis ye?

Anyway, baru-baru ni ada pilihan raya MSA. Mestilah kurang drama, tak macam tahun lepas la. Tahun lepas macam-macam drama keluar. Mostly semua pasal racism. Ada yang cakap, ini bukan soal bangsa atau puak apa, tapi soal agama. Wah, soal agama? Dahsyat gila pilihan raya MSA dekat sini. Soal agama dititikberatkan. Bukan hendak menjatuhkan martabat sendiri, tapi tak pernah kah kita terfikir, yang kita sebenarnya hanya membesar-besarkan perkara yang kecil? Betul lah amanat ex presiden bagi sesi 2010-2011 yang lepas, perangai penuntut dekat sini sendiri yang menjadi masalah.

Wah pandainya menunding jari, apa aku ni tidak racist?

Tidak dinafikan, soal racism ini, almost semua orang ada, tipulah kalau tidak ada, dia macam genetic. Cuma racism kita, racism bertempat. Cuma, bila soal 'tidak kena tempat', sudah tentulah things already gone wrong. Exactly gone wrong. Bagi dalam frasa 'persatuan' atau satu 'pertubuhan' yang pada asal usulnya menjadi satu medium melakukan 'kebajikan' kepada pelajar, soal racism tidak timbul. Sudah besar rahmat ada orang mahu volunteer untuk membantu kita. Ingat VOLUNTEER! Di sini bukan Malaysia, di mana setiap persatuan di dalam universiti itu, mempunyai agenda politik tersendiri, atau dikenali sebagai 'politik luaran'. Itu komuniti besar (pun berbolak balik, sembahyang tidak se-saf, se-alfatihah). Bagaimana pula dengan komuniti kita di Volgograd?

Lagilah sedih. Khasnya bangsa Melayu sendiri. Suka menimbulkan satu perkara yang tidak patut ditimbulkan. Nampaknya, prejudis itu masih ada pada yang tidak sewarna kulit. Sedih. Sudahlah kita minoriti, diwujudkan pula sentimen aku engkau merah hijau. Kenapa kita jadi macam ini? Kita pandang warna bendera, kita tidak pandang warna hidup kita. Biarlah diuar-uarkan slogan 'warna kehidupan', hakikatnya, kita masih ditakuk yang lama. Kita masih kecil. Sudah kecil mahu mengecilkan. Mahu-mahu lagi, aku, penulis blog ini. Aku sedih dengan diri aku sendiri, kita sendiri. Sudah sudahlah. Kita nampak persatuan itu bertujuan berbakti, why not we contribute something, without thinking any of this negative thing, instead of being a blunt pessimist. Aku tidak tujukan kepada siapa-siapa. Tahu ini ayat tipikal, but I'm serious.

Nampaknya, slogan bersatu teguh bercerai roboh, senang menggubah kata dari meletupkan satu ATP untuk satu daya.

Salam.

p.s: tahniah kepada semua calon. lakukan tugas anda dengan terbaik. serve the community. community, not, race. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...