Saturday, November 26, 2011

Assalamualaikum Wahai Tahun Baru 1433 Maal Hijrah

Assalamualaikum,

panjang salam kali ini, yet, pendek untuk nak dikatakan. Ingatkan minggu ini habis dua concluding sudah aman damai hidup. Tidak! Tidak mungkin sama sekali. Kepenatan badan ini tiada toleransi. Minggu depan Isnin ada lagi 2 concluding session, Therapy dan Microbiology. 'BALA!' itulah yang aku cakap ketika aku mendengar cikgu mengumumkan perihal tersebut. Penat tak habis, sudah datang lagi tests? Ya Allah penat nya!

Tatkala membaca post junior tadi, dia mula merungut perihal penat dan usahanya terhadap Biochemistry, tidor lambat sampai pukul 1.30 pagi. Tidak dinafikan, usaha dia memang tinggi! Untuk menelaah satu pelajaran, supaya memperolehi markah baik, walaupun pada akhirnya, dia mungkin kecewa dengan markah yang bakal diperolehinya, namun tekad nawaitu azalinya ingin menjadi doktor yang baik dengan mementingkan ilmu adalah sesuatu yang hebat.

Namun begitu, dia harus istiqamah. Istiqamahlah dalam usaha. Ilmu itu bukan untuk menjawab 5 depan lecturer. Ilmu itu mungkin didatangi dengan 4 pada mulanya. Insya-Allah, dengan istiqamahlah, ilmu itu sebenarnya akan memberikan anda '5' dalam hidup anda nanti. Yakin dan tawakal. Setiap orang Allah menetapkan pangkal hujung usaha mereka berlainan. Ada yang usaha sedikit, ada yang usaha banyak, walaupun kesudahan memperoleh kedudukan yang sama, keputusan yang sama. Tapi yakinlah, sedikit anda perolehi, ada banyak lain yang Allah berikan (cuma kita tidak sedar). Lebihnya orang lain, ada kurangnya jua pada mereka. Ini semua ketentuan Allah, Maha Adil Maha Kuasa.

Mungkin anda melihat usaha anda 1.30 pagi itu sudah melebihi. Saya jujurnya, hampir setiap hari tidur pukul 2.30 pagi dan ke atas. Selalunya sampai 3.00 pagi dan keatas. Kalau 2.30 pagi tuh pun sebenarnya tak nak tidur. Disebabkan rasa bersalah kepada otak, yang terlampau 'over-pressure', kadang-kadang ada patutnya kita berhenti, dan berserah. Berserah tidak bererti 'tutup dan bye-bye'. Bacalah balik agar kita tidak ketinggalan ilmu. Tidak dinafikan, aku sendiri punyai daya pemikiran yang amatlah lemah, tapi lemah itu harus diperbaiki, bukan membuat satu alasan untuk menutup. Binalah tampalan atas kelemahan itu!

Usahalah bersungguh-sungguh! Betulkan niat, bukan untuk dapat 5, bukan untuk mendapatkan ilmu dengna sempurna. BUKAN! Niatlah anda ingin menjada agama Allah, niatlah anda ingin membantu keluargamu, masyarakatmu, dirimu sendiri, insya-Allah, Dia akan membantu.

Salam.

p.s: selamat tahun baru!

1 comment:

Siti Hajar said...

selamat tahun baru hafidz! aku terlupa awal muharram sebab internal med!=.='''''

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...